Andrzej KORNACKI
Ocena czasu poprawnej pracy do uszkodzenia za pomocą Kryterium Informacyjnego Akaike
Artykuł przedstawia zastosowanie kryterium informacyjnego Akaike do testowania hipotez dotyczących średnich. Zaprezentowana metoda stanowi alternatywę wobec tradycyjnych metod testowania hipotez o średniej, wymagających ustalenia poziomu istotności. W pracy wykorzystano dane eksperymentalne z rozprawy habilitacyjnej W. Piekarskiego [12], dotyczące czasu pracy ciągników C355-360 do pierwszego uszkodzenia. Przedstawione rezultaty stanowią skuteczne narzędzie umożliwiające wybór odpowiedniego modelu statystycznego wśród modeli dotyczących eksploatacji i niezawodności maszyn.
The estimation of smooth operation time until failure with the application of the Akaike Information Criterion (AIC)
The article presents the application of the Akaike Information Criterion (AIC) to test hypothesis concerning mean values. The presented method offers an alternative to traditional hypothesis testing methods requiring the establishment of the significance level. In the article, we used the experimental data from a postdoctoral thesis by W. Piekarski [12] concerning the operation time of C355-360 tractors until the first failure. The obtained results provide a useful tool enabling the choice of a more suitable statistical model from the models relating to the operation and reliability of machines.
Krytyczne wartości czasu reakcji kierowcy i ich wpływ na obniżenie niezawodności i bezpieczeństwa ruchu drogowego
Ruch drogowy należy do najbardziej niebezpiecznych rodzajów działalności człowieka. Główne przyczyny wypadków drogowych to zmęczenie kierowców, zły stan psychofizyczny kierujących oraz przecenianie swoich umiejętności podczas prowadzenia pojazdu. W niniejszej pracy skupiono uwagę na estymacji czasu reakcji kierowców, jako podstawie hipotetycznego systemu wykorzystującego radary dalekiego i krótkiego zasięgu a określającego stan psychofizyczny kierowcy w oparciu o analizę „szumu przyspieszeń” pojazdu podążającego za poprzednikiem. Wskazuje się na groźne konsekwencje faktu, że czas reakcji kierowcy jest opisywany rozkładem z ciężkimi ogonami, gdyż z tego powodu może być źródłem zagrożenia w układzie kierowca-pojazd. Skrajne wartości czasu reakcji kierowców potraktowano w pracy, jako wartości odstające. Do ich wykrycia zastosowano kryterium informacyjne Akaike [1, 2] co stanowi alternatywę w stosunku do klasycznych metod testowania hipotez. Nietypowe, bo odstające wartości interpretuje się, jako krytyczne czasy reakcji kierowców potencjalnie zagrażające niezawodności jazdy.
Critical values of driver response time and its impact on reducing reliability and safety in road traffic
Road traffic is among the most dangerous types of human activity. The main causes of road accidents are driver fatigue, poor physical and mental condition of drivers and overestimating one’s skills while driving. This study focuses on the estimation of driver response time, as the basis of a hypothetical system that uses short and long-range radars, which determines the physical and mental condition of a driver, based on the analysis of „acceleration noise” of the vehicle following its predecessor. This work highlights serious consequences of the fact that driver response time is described by means of a distribution with heavy tails, and thus may be a source of hazard in the driver-vehicle system. Extremes of driver response time were treated as outliers in this study. Their detection was attained by using the Akaike information criterion [1, 2], which is an alternative to conventional methods of testing hypotheses. Untypical, on account of their outlying nature, values are interpreted as critical driver response time values which potentially endanger the reliability of driving.