biopaliwo
Analiza doboru mieszanek paliwowych biopaliwa i oleju napędowego w aspekcie emisji spalin
W artykule przedstawiono wyniki badań toksyczności spalin silnika S-4002 zasilanego mieszakami oleju napędowego i estru metylowego oleju rzepakowego. Celem pracy byfo określenie składu mieszanek pod względem toksyczności spalin.
Wpływ składu mieszanek biopaliw z paliwami konwencjonalnymi na emisję toksycznych składników spalin
W referacie przedstawiono powody, dla których w najbliższej przyszłości zwiększać się będzie zainteresowanie biopaliwami. Sformułowano opinię, że w chwili obecnej jedynymi biopaliwami, które mogą w szerszy sposób zaistnieć na rynku są etanol i estry kwasów tłuszczowych olejów roślinnych. Porównano emisję toksycznych składników spalin przez silniki spalinowe zasilane paliwami ropopochodnymi oraz mieszaninami biopaliw z paliwami konwencjonalnymi o różnych proporcjach składników. Wyrażono opinię o wyraźnej redukcji emisji toksycznych składników spalin ze wzrostem udziału w paliwie biokomponentu.
Możliwości nawożenia rzepaku ozimego z przeznaczeniem nasion do produkcji biopaliw. Cz. II. Sposoby obniżenia kosztów nawożenia rzepaku ozimego
W pracy wskazano możliwości obniżenia kosztów nawożenia rzepaku ozimego. Według autorów koszty te będą niższe w wyniku zoptymalizowania odczynu gleby i stosowania pełnego zbilansowanego nawożenia oraz ochrony chemicznej roślin. Zapewni to uzyskanie bardzo wysokich plonów. Koszty nawożenia można również obniżyć bezpośrednio. wnosząc część składników pokarmowych w formie dolomitowanych osadów pościekowych.
An analysis of the selection of biofuel and engine oil mixtures in view of exhaust fumes emission
The paper presents results of research on the toxicity of fumes from an S-4002 engine driven by mixtures of engine oil and methyl ester of rape oil. It has aimed at the determination of mixture contents in view of the fumes toxicity.
Influence of the blend composition of the biofuel and the conventional fuel on exhaust emissions
The use of biofuels is justified by the common agricultural policy decisions, by the need to improve environment protection and by the search of alternative fossil energy sources. In such a context, the methyl esters of vegetable oils, known as biodiesel and ethyl alcohol are receiving increasing attention as alternative fuels for automotive engines. This paper presents ecological properties of mentioned biofuels in relation to conventional fuels. The main advantages of biodiesel and ethyl alcohol are that these fuels are nontoxic, biodegradable, and renewable with the potential to reduce engine exhaust emissions, especially with regard to greenhouse gases emission. The fact that these biofuels are available in large quantities is of great importance as well.
The possibilities of fertilization of winter oilseed rape a view to using its seed in production of bio-fuels. Part II. Ways of decreasing the costs of fertilization of winter oilseed rape
In the study possibilities of decreasing the costs of fertilization of winter oilseed rape were named. According to the authors optimization of soil reaction, application of fully balanced fertilization and chemical protection of plants, which ensure the achievement of high crops we!! result in a decrease in costs. Costs of fertilization may also be decreased directly, by providing some nutrients inform of dolomite sewage deposits.
Analiza zmian parametrów pracy silnika o ZS zasilanego mieszaniną oleju napędowego i estrów etylowych oleju rzepakowego
W pracy przedstawiono analizę wpływu mieszanin paliwowych zawierających estry etylowe oleju rzepakowego (FAEE) na parametry pracy silnika o ZS. Badania przeprowadzono na silniku typu 2CA90 zainstalowanym na stanowisku dynamometrycznym. Na podstawie przeprowadzonych badań stwierdzono, że zastosowanie do zasilania mieszanek paliwowych zawierających 1-5% estrów etylowych kwasów tłuszczowych oleju rzepakowego powoduje zmianę parametrów energetycznych pracy silnika wysokoprężnego.
Analysis of work parameters changes of diesel engine powered with diesel fuel and faee blends
Analysis of influence of fuel blends containing rape oil esters (FAEE) on diesel engine work parameters were presented in this paper. Research was conducted on engine type 2CA90 installed on dynamometric stand. Relying on undertaken research it was noted that utilization of fuel blends containing 1-5% of fatty acids ethyl esters causes changes of energetic work parameters of diesel engine.
Metody określania zagrożenia korozją wysokotemperaturową powierzchni ogrzewalnych kotłów spalających lub współspalających biomasę
W pracy opisano procesy korozji siarkowej i chlorowej oraz zaprezentowano metody diagnostyczne i badawcze, mające na celu przeciwdziałanie niebezpiecznemu zjawisku korozji wysokotemperaturowej, której tempo potrafi wzrosnąć nawet o rząd wielkości po zastąpieniu paliw nieodnawialnych (jak węgiel kamienny) biomasą pochodzenia rolniczego. Opisane w artykule metody diagnostyczne pozwalają z wyprzedzeniem określić zagrożenie korozyjne i uniknąć niespodziewanych, zwykle bardzo kosztownych awarii.
Methods of risk determination of high temperature corrosion for heating surfaces in biomass fired or co-fired boilers
This paper describes the processes of sulphur and chlorine corrosion in boilers, and presents diagnostic and research methods for the prevention of the dangerous phenomenon of high temperature corrosion, the rate of which can increase by even one order of magnitude after the replacement of fossil fuels (such as coal) with agricultural biomass. The diagnostic methods described in this article help determining in advance the risk of corrosion and avoid unexpected and usually very expensive failures.