Dragan IGNJATOVIĆ
Koszty utraconej produkcji wywołane uszkodzeniem gumowej taśmy transportowej w układzie maszynowym do zdejmowania nadkładu
W prezentowanym artykule wyznaczono średnie koszty awarii (utraconej produkcji) układu maszynowego do zdejmowania nadkładu, wykorzystywanego w kopalni odkrywkowej Tamnava - East field, spowodowanej uszkodzeniem przenośnikowych taśm gumowych zastosowanych w koparce wielonaczyniowej, samobieżnym przenośniku taśmowym oraz zwałowarce. Koszt zdefiniowano jako jednostkowy koszt awarii układu na godzinę pracy przenośnika taśmowego podczas cyklu życia taśmy. Podstawę obliczeń kosztów awarii stanowiła zaproponowana metoda analizy czasu pracy taśmy gumowej do uszkodzenia, oparta na fakcie, iż czas pracy do nagłego uszkodzenia (rozerwanie, przebicie) można opisać za pomocą rozkładu wykładniczego, natomiast czas pracy do stopniowego uszkodzenia – za pomocą rozkładu normalnego. Proponowana metodologia, jak również równania do wyznaczania kosztów awarii mogą być wykorzystywane, przy odpowiedniej adaptacji, do analizy funkcjonowania innych kopalni odkrywkowych służąc lepszemu planowaniu awarii, zapotrzebowania na zapasowe pasy gumowe oraz redukcji kosztów pracy. Mogą one, innymi słowy, wskazywać (optymalną) strategię utrzymania ruchu.
Lost production costs of the overburden excavation system caused by rubber belt failure
In this paper the average malfunction costs (lost production) of the overburden excavation system on the Tamnava - East field open-pit mine caused by the failure of belt conveyor rubber belts which work on the bucket wheel excavator, belt wagon and spreader are determined, i.e. the unit cost of system malfunction per hour of belt conveyor work during belt lifetime. The basis for the calculation of malfunction costs is presented by the proposed methodology for the analysis of rubber belt working time to failure based on the fact that working time until sudden failure (tear, breakthrough) can be described by exponential distribution while working time until gradual failure can be described by normal distribution. The proposed methodology as well as the expression for malfunction cost determination can be used, with appropriate adoptions, in the analysis of the functioning of other open-pit mines for better planning of malfunctions, requirements for spare rubber belts as well reductions in working costs, i.e. they can indicate better (optimal) maintenance strategy.
Ocena niezawodności sprzętu wykorzystywanego w kopalniach odkrywkowych – badania oparte na regułach rozmytej algebry
Niniejszy artykuł ma na celu przedstawienie nowej metody oceny wspomagania obsługi oraz modelu opisującego jej zastosowanie w odniesieniu do pojęcia niezawodności. Proces wydawania opinii eksperckiej wykorzystano bezpośrednio do oceny organizacji wspomagania obsługi i przedstawiono go w postaci zmiennych lingwistycznych jako odpowiednie zbiory rozmyte. W celu odniesienia wspomagania obsługi do niezawodności, posłużono się kompozycją zbiorów rozmytych. Ponieważ nieuszkadzalność i obsługiwalność są również ważnymi wskaźnikami niezawodności, konieczne było opracowanie metodologii rozmywania odpowiednich funkcji prawdopodobieństwa działania i obsługi. Niniejsza metodologia została opracowana przy użyciu skalowania empirycznego. Proponowane podejście zastosowano w odniesieniu do różnych typów spychaczy, składających się na przeciętny układ techniczny funkcjonujący w obrębie kopalni odkrywkowej.
Dependability assesment of open-pit mines equpment – study on the bases of fuzzy algebra rules
This article aims to present a new approach for assessing of maintenance support and model for its introduction into dependability concept. Process of expertise judgment is used directly for assessing the organization of maintenance support and it is shown in the form of linguistic variables as appropriate fuzzy sets. For the introduction of maintenance support into dependability, fuzzy composition is used. Since reliability and maintainability are also influential indicators of dependability, it was necessary to develop a methodology for fuzzification of corresponding reliability and maintainability probability functions. This methodology is developed by using empirical scaling. The proposed approach has been applied to different types of bulldozers, as a usual technical system that operates at open pit mine.
Diagnostyka właściwości dynamicznych wysięgnika zrzutowego koparki kołowej oraz jego przebudowa
W artykule badano możliwe przyczyny złych własności dynamicznych wysięgnika zrzutowego koparki kołowej C7OOS (BWE) pracującej w kopalni odkrywkowej Kolubara w Serbii. Do stworzenia modelu konstrukcji nośnej wysięgnika zrzutowego oraz przeprowadzenia obliczeń statycznych i dynamicznych wykorzystano metodę elementów skończonych (MES). Model został następnie zweryfikowany przy użyciu metody eksperymentalnej – analizy drgań. Wyznaczone cele osiągnięto poprzez analizę wyników MES, które zostały następnie zweryfikowane w badaniach doświadczalnych. Ustalono przyczyny słabego działania wysięgnika. Głównymi problemami eksploatacyjnymi okazały się być nieodpowiednia konstrukcja cięgien wysięgnika oraz montaż kabiny kierowcy. Aby poprawić charakterystyki pracy wysięgnika, rozważono możliwe opcje jego przebudowy. Wybór metody przebudowy ograniczały zasoby techniczne i finansowe użytkownika maszyny. Przebudowa dała poprawę charakterystyk pracy wysięgnika, co wykazano w praktyce.
Diagnostics of bucket wheel excavator discharge boom dynamic performance and its reconstruction
The paper focuses on an investigation into the possible causes of the bad dynamic performance of bucket wheel excavator C7OOS (BWE) discharge boom in the Kolubara opencast mine, Serbia. A discharge boom load carrying structure model was produced and its static and dynamic calculations were made by the finite element method (FEM). The model was then validated by the experimental method – vibration analysis. The set goals were achieved by the FEM result analysis, which were further confirmed in the experiment. The causes for discharge boom weak performance were established. The main operation problems were found in the inadequate design of the discharge boom tie(s) and the subsequent installation of a steering cabin. Possible discharge boom reconstructions were considered with a view to improving its operation performance. The selection of the reconstruction approach was limited by the technical and financial resources available to the machine users. After the completed reconstruction, the discharge boom improved operation performance was demonstrated in practice.