Jerzy Merkisz
Techniczno-prawne wymagania normy OBD i EOBD w świetle obowiązującego i planowanego ustawodawstwa
W artykule przedstawiono główne postanowienia normy OBD II okrelającej wymagania stawiane współczesnym układom diagnostyki pokładowej samochodów kategorii Ml i N l, jak również ich związek z obecnymi i przyszłymi limitami emisji spalin z silników spalinowych tych pojazdów.
Problem siarki w oleju napędowym w aspekcie emisji toksycznych składników spalin
W referacie opisano niekorzystny wpływ siarki zawartej w oleju napędowym na poziom emisji cząstek stałych z silników o zapłonie samoczynnym. Przedstawiono jej negatywne oddziaływanie na sprawnoć katalitycznych układów oczyszczania spalin. Zaprezentowano obecne i przyszłe wymagania odnonie zawartoci siarki w olejach napędowych. Sformułowano tezę o koniecznoci dalszej eliminacji siarki z olejów napędowych, zwracając jednoczenie uwagę na pewne niekorzystne aspekty tego faktu.
On-board diagnostic systems and exhaust emission legislation
The paper describes the main decisions of the norm OBD II defining requirements satisfying modem ve-hicles on-board diagnostic systems. The article sum-marizes medium and long term developments and trends in emission regulation. At the end ofthe article, some technological and legislative results of intro-duction of the norm OBD II are presented.
The impact of diesel fuel sulphur content on emissions from diesel engines
The paper describes negative influence of sulphur contained in diesel fuel on emissions of particulate matter from Diesel engines. Disadvantageous impact of sulphur on diesel catalytic exhaust emission control systems is also presented. In the further part of the paper, current and forecast requirements with regard to sulphur content in diesel oil are shown. At the end of the article the opinion was presented that a sulphur quantity in diesel fuels would be more and more decreased, in spite of certain unfavorable aspects of this fact.
Emisja polichloropochodnych dioksyn i furanów (PCDD/F) w spalinach silnikowych
W referacie podano chemiczną i toksykologiczną charakterystykę polichloropochodnych dioksyn i furanów (PCDD/F) oraz przyczyny obecności tego rodzaju związków w spalinach silników Zł i ZS. Omówiono dotychczasowy stan wiedzy o wielkości emisji PCDD/F z tych źródeł oraz przypuszczalny mechanizm tworzenia się tych związków w procesie roboczym silnika spalinowego. Według przedstawionego własnego poglądu w mechanizmie tym przypisano główną rolę syntezie PCDD/F "denovo", w której kluczową rolę odgrywa arin nazywany benzinem. Sformułowano tezę o konieczności eliminacji z paliw nie tylko Pb(C2H5) ale przede wszystkim wszelkich związków chlorowców i to zarówno z benzyn, jak też z olejów napędowych i olejów silnikowych.
Emission of polychlorinated dioxins and furans (PCDD/F) with exhaust gases
In this paper it was presented chemical and toxicological characteristics for polychlorinated dioxins and furans as well described the reasons of presence of these compounds in exhaust gas of spark-ignition and compression-ignition engines. It was treated of a knowledge state existing hitherto of the PCDD/F emission quantity from such sources and of a compound formation mechanism supposed during the internal combustion engine working cycle. In accordance with the author's own opinion represented the part of great weight in this mechanism was attributed to the PCDD/F synthesis "de novo", in which arine called benzine would be the most important component. A proposition was submitted, that not only Pb(C2H5) but also first and foremost all halogen compounds would have to be eliminated from gasoline as well as from diesel and motor oils.
OBD II system as a future diagnostic methods of vehicle
This paper describes On Board Diagnostics II. The control process of each car's elements, which determine the level of toxic exhaust components, are described here. OBD II standard introduce in the United States of America - the World standard since 2000 for motor-car and delivery vehicle puts on the obligation made the new diagnostic systems by the vehicle producer. Measurement and on-line monitoring the basic parameter as the power train should be the obligators/function of these systems.
Wpływ składu mieszanek biopaliw z paliwami konwencjonalnymi na emisję toksycznych składników spalin
W referacie przedstawiono powody, dla których w najbliższej przyszłości zwiększać się będzie zainteresowanie biopaliwami. Sformułowano opinię, że w chwili obecnej jedynymi biopaliwami, które mogą w szerszy sposób zaistnieć na rynku są etanol i estry kwasów tłuszczowych olejów roślinnych. Porównano emisję toksycznych składników spalin przez silniki spalinowe zasilane paliwami ropopochodnymi oraz mieszaninami biopaliw z paliwami konwencjonalnymi o różnych proporcjach składników. Wyrażono opinię o wyraźnej redukcji emisji toksycznych składników spalin ze wzrostem udziału w paliwie biokomponentu.
Influence of the blend composition of the biofuel and the conventional fuel on exhaust emissions
The use of biofuels is justified by the common agricultural policy decisions, by the need to improve environment protection and by the search of alternative fossil energy sources. In such a context, the methyl esters of vegetable oils, known as biodiesel and ethyl alcohol are receiving increasing attention as alternative fuels for automotive engines. This paper presents ecological properties of mentioned biofuels in relation to conventional fuels. The main advantages of biodiesel and ethyl alcohol are that these fuels are nontoxic, biodegradable, and renewable with the potential to reduce engine exhaust emissions, especially with regard to greenhouse gases emission. The fact that these biofuels are available in large quantities is of great importance as well.