Marian Śulgan
Przewóz towarów w Europie, zalety transportu łączonego
Artykuł przedstawia aktualną sytuację przewozu towarów w Europie, kładąc nacisk na zalety transportu łączonego. Zawiera także porównanie cech ekonomicznych poszczególnych systemów transportu, jednostkowe koszty poszczególnych systemów oraz ekologiczne znaczenie transportu łączonego. Przedstawia jednostkowe zużycie energii i emisji substancji szkodliwych przez poszczególne systemy.
Freight transport in Europe, Combined Transport Advantages
The paper presents actual position of freight transport in Europe, lays stress upon the combined transport advantages, combined transport economic preferences in comparison with other transport systems, presents transport unit costs and ecological importance of the combined transport, express the share of individual modes in energy consumption and noxious substance emissions.
Warunki techniczne pojazdu a emisja spalin
Artykuł prezentuje wyniki badań mających na celu znalezienie różnic w emisji spalin dwóch silników o zapłonie iskrowym pojazdów osobowych o różnym roku produkcji. Porównania dokonano podczas poziomego ruchu pojazdów ze stałą prędkością. Podczas prowadzonych badań silnik samochodu pokonywał tylko następujące opory: układu napędowego, toczenia oraz powietrza. Do badań wybrano samochody o porównywalnych masach i powierzchni czołowej. Były to Škoda 105 L wyprodukowana w 1983 roku oraz Toyota Yaris 1,0 VVTi z roku 2003.
Vehicle's technical condition and emission
The article presents the research results aimed to get true differences of pollution production between two cars with spark ignition engine depending on the car's age. A car movement by constant speed on horizontal plane was realised for comparison. The vehicle engine must overcome only mechanical transmission losses, air resistance and rolling resistance, too. The air resistance size depends on the speed, the vehicle frontal area and the air resistance coefficient. It was chosen vehicles with approximated equal weight and approximated equal vehicle frontal area for comparison. These conditions fulfil vehicles Škoda 105 L, made in 1983, and Toyota Yaris 10,0 VVTi, made in 2003