Mirosław KOZAK
Problem siarki w oleju napędowym w aspekcie emisji toksycznych składników spalin
W referacie opisano niekorzystny wpływ siarki zawartej w oleju napędowym na poziom emisji cząstek stałych z silników o zapłonie samoczynnym. Przedstawiono jej negatywne oddziaływanie na sprawnoć katalitycznych układów oczyszczania spalin. Zaprezentowano obecne i przyszłe wymagania odnonie zawartoci siarki w olejach napędowych. Sformułowano tezę o koniecznoci dalszej eliminacji siarki z olejów napędowych, zwracając jednoczenie uwagę na pewne niekorzystne aspekty tego faktu.
The impact of diesel fuel sulphur content on emissions from diesel engines
The paper describes negative influence of sulphur contained in diesel fuel on emissions of particulate matter from Diesel engines. Disadvantageous impact of sulphur on diesel catalytic exhaust emission control systems is also presented. In the further part of the paper, current and forecast requirements with regard to sulphur content in diesel oil are shown. At the end of the article the opinion was presented that a sulphur quantity in diesel fuels would be more and more decreased, in spite of certain unfavorable aspects of this fact.
Wpływ składu mieszanek biopaliw z paliwami konwencjonalnymi na emisję toksycznych składników spalin
W referacie przedstawiono powody, dla których w najbliższej przyszłości zwiększać się będzie zainteresowanie biopaliwami. Sformułowano opinię, że w chwili obecnej jedynymi biopaliwami, które mogą w szerszy sposób zaistnieć na rynku są etanol i estry kwasów tłuszczowych olejów roślinnych. Porównano emisję toksycznych składników spalin przez silniki spalinowe zasilane paliwami ropopochodnymi oraz mieszaninami biopaliw z paliwami konwencjonalnymi o różnych proporcjach składników. Wyrażono opinię o wyraźnej redukcji emisji toksycznych składników spalin ze wzrostem udziału w paliwie biokomponentu.
Influence of the blend composition of the biofuel and the conventional fuel on exhaust emissions
The use of biofuels is justified by the common agricultural policy decisions, by the need to improve environment protection and by the search of alternative fossil energy sources. In such a context, the methyl esters of vegetable oils, known as biodiesel and ethyl alcohol are receiving increasing attention as alternative fuels for automotive engines. This paper presents ecological properties of mentioned biofuels in relation to conventional fuels. The main advantages of biodiesel and ethyl alcohol are that these fuels are nontoxic, biodegradable, and renewable with the potential to reduce engine exhaust emissions, especially with regard to greenhouse gases emission. The fact that these biofuels are available in large quantities is of great importance as well.