Wojciech GOLIMOWSKI
Zadymienie spalin silnika z zapłonem samoczynnym zasilanego tłuszczami zwierzęcymi
Dywersyfikację źródeł energii uznano za jedno z działań zapobiegających negatywnemu oddziaływaniu człowieka na środowisko. W tym celu konieczne jest rozwiązanie problemów związanych z zastępowaniem paliw kopalnych biopaliwami, m. in. wzrost cen produktów spożywczych, wywołany dynamicznym rozwojem biopaliw pochodzenia roślinnego. Dlatego za cel badań przyjęto wykonanie eksperymentu, polegającego na ocenie możliwości technicznych zastąpienia oleju napędowego wytopionymi tłuszczami zwierzęcymi. Z przeprowadzonych badań wstępnych wynika, że tłuszcze w temperaturze 120°C charakteryzują się lepkością kinematyczną porównywalną do oleju napędowego w 40°C, ponadto zasilany nimi silnik ZS emitował o 70% mniej cząstek stałych w spalinach w porównaniu do silnika zasilanego olejem napędowym.
Exhaust opacity in a diesel engine powered with animal fats
The diversification of sources of energy has been recognised as one of the actions preventing the negative effects of human activity on the environment. In order to do so it is necessary to solve the problems related with the replacement of fossil fuels with biofuels, including the increase in the prices of food products caused by the dynamic development of biofuels made from plants. Therefore, the aim of the study was to make an experiment assessing the technical possibilities to replace diesel fuel with rendered animal fats. As results from the initial study, the kinematic viscosity of animal fats at a temperature of 120°C is comparable to that of diesel at 40°C. Apart from that, the diesel engine powered with animal fats emitted 70% less particulates in exhaust than the engine powered with a diesel fuel.
Wykorzystanie mocy ciągnika rolniczego w pracach polowych
Ocena stanu obciążenia silnika spalinowego w pojeździe podczas eksploatacji jest przedmiotem wielu prac badawczych. W artykule przedstawiono nową metodę oceny wykorzystania mocy silnika ciągnika rolniczego eksploatowanego podczas orki. Zaprezentowano wyniki badań porównawczych nad wykorzystaniem mocy ciągnika John Deere 8330 (230 kW) w odniesieniu do powierzchni uprawianych pól: A (26 ha), B (12,74 ha) i C (3,22 ha). Do analizy danych pomiarowych zastosowano po raz pierwszy statystyczną metodę grupowania punktów pomiarowych. Na podstawie wyników badań stwierdzono silną korelację dodatnią pomiędzy powierzchnią pól a stanem obciążenia silnika: 75,2% pole A; 68,8% pole B; 46,8% pole C. Opracowany wskaźnik efektywnego wykorzystania mocy silnika ciągnika rolniczego wyniósł odpowiednio: 0,62, 0,58 i 0,39. Stwierdzono, że uzyskane wartości wskaźnika efektywności wykorzystania mocy silnika mogą być przydatne do optymalizacji pracy ciągnika w pracach polowych.
Power performance of farm tractor in field operations
Many studies have examined the effects of agriculture tractor engine energy performance. This paper presents an evaluation method of such engine actual power use during plowing operations. It includes results of a comparative study of power performance of a 230 kW tractor model John Deere 8330 subject to soil plowing operations as a function of field size: A (26 ha), B (12.74 ha), C (3.22 ha). Statistical data clustering, a relatively novel approach in studies on actual utilization of engine power, was used. A positive correlation was observed between field size and the active state of the engine: 75.2% field A; 68.8% field B; 46.8% field C. The actual power utilization of agriculture tractor engine as a function of field size was 0.62, 0.58 and 0.39 respectively for the three fields used in this study. With this evaluation approach, performance indexes of operational power performance in various conditions were obtained for possible use in optimization of plowing operations.