Emil Stańczyk
Analiza czynników wpływających na fotometrię systemu optyczno-świetlnego lampy samochodowej typu chmsl
Artykuł zawiera analizę budowy lampy samochodowej typu CHMSL, (ang. Centre High-Mounted Stop Lamp) oraz badania wpływu poszczególnych jej elementów konstrukcyjnych na parametry fotometryczne (natężenie światła). Autorzy przeprowadzili szczegółowe badania w zakresie wpływu konstrukcji poszczególnych elementów i ich ustawienia względem siebie na parametry fotometryczne badanej lampy. Przedstawiono również wyniki badań w zakresie wpływu wykonania elementów lampy w technologii wtrysku tworzyw sztucznych takich jak: ciśnienie docisku, czas docisku i prędkość wtrysku na parametry fotometryczne całego systemu optyczno-świetlnego lampy typu CHMSL.
Analysis of the influence of factors on the photometry of the optical light system of chmsl car lamps
The article presents an analysis of the construction of CHMSL (Centre High-Mounted Stop Lamp) car lamps and a study of the influence of individual components on the photometric parameters (light intensity). The authors have conducted a detailed study of the various design elements and the impact of their settings on each photometric parameter of the tested lamp. There is also a presentation of research results on the impact of plastic injection technologies used to manufacture the lamp, such as holding pressure, holding time and injection speed, on the photometric parameters of the CHMSL lamp’s optical system.
Badania eksploatacyjne sorpcyjnego agregatu chłodniczego wykorzystującego ciepło sieciowe do wytwarzania chłodu dla potrzeb klimatyzacji
Artykuł zawiera wyniki badań eksploatacyjnych instalacji pilotażowej, mających wykazać celowość zastosowania adsorpcyjnego agregatu chłodniczego do wytwarzania wody lodowej na potrzeby systemów klimatyzacyjnych. Obiektem badań była instalacja zasilana z sieci ciepłowniczej w okresie letnim, a więc wykorzystująca ciepło sieciowe, którego jest nadmiar w okresach pozagrzewczych. W artykule przedstawiono sposób działania agregatów adsorpcyjnych oraz wyniki badań wpływu temperatur wody w obiegach zasilania oraz odprowadzenia ciepła z agregatu na jego moc chłodniczą oraz sprawność wytwarzania chłodu COP (Coefficient of Performance). Badania wykonano dla zakresu temperatur wody sieciowej do 70°C, czyli typowej dla okresu pozagrzewczego w większości sieci ciepłowniczych w Polsce. Uzyskane wyniki wskazują na możliwość zagospodarowania, będącego w nadmiarze w okresie letnim, ciepła sieciowego do zasilania adsorpcyjnych urządzeń chłodniczych, wytwarzających wodę lodową na potrzeby klimatyzacji.
Operational research of adsorption chiller aggregate utilizing heat from district heating to produce chilled water for air conditioning
The article contains the results of an experimental installation operating examination, aiming at proving the advisability of using an adsorption chiller aggregate to produce chilled water for air conditioning systems. The subject of the survey was an installation supplied from heat distribution network in the summer season, utilizing the network heat, which occurs in overabundance in off-heating seasons. The way of adsorption chiller aggregates functioning as well as the results of examinations on the influence of water temperature in supplying and discharging the heat from the aggregate on its refrigeration power and Coefficient of Performance have been shown in the article. The survey has been done for the range of network water temperatures up to 70°C, which means typical for the off-heating season in most heat distribution networks in Poland. The received results indicate the possibility of utilizing, being in overabundance in summer season, network heat to supply adsorptive cooling appliances producing ice water for the needs of air conditioning.
Kalibracja modelu materiału sypkiego w Metodzie Elementów Dyskretnych na przykładzie perlitu D18-DN
Analityczne metody obliczeniowe parametrów konstrukcyjnych maszyn i urządzeń transportowych są często niewystarczające, zawłaszcza w przypadku transportu nietypowych materiałów sypkich. Pomocnym narzędziem numerycznym wspierającym proces projektowania i optymalizacji urządzeń do transportu materiałów sypkich jest Metoda Elementów Dyskretnych (DEM). Uzyskanie wiarygodnych wyników symulacji wymaga kalibracji parametrów wejściowych modelowanego materiału wykorzystując wyniki badań laboratoryjnych właściwości fizykochemicznych rzeczywistych materiałów. W artykule przedstawiono metodologię kalibracji modelu DEM na przykładzie perlitu D18-DN. W oparciu o przeprowadzoną kalibrację zaprezentowano możliwości zastosowania metody DEM do symulowania transportu materiału przenośnikiem ślimakowym.
Calibration of bulk material model in Discrete Element Method on example of perlite D18-DN
Analytical methods for calculations of the transport machinery are often insufficient especially when untypical granular materials are considered. Discrete Element Method (DEM) is a very useful numerical tool supporting designing and optimization of the transport equipment. However, to obtain reliable DEM simulation results an accurate set of input parameters values is needed. The most common calibration approach is to make use of a procedure where laboratory tests are performed and then the same experiments are numerically replicated in DEM. The article presents calibration of the DEM input parameters on the example of perlite D18-DN Based on the performed calibration, the model of perlite transport in a screw conveyor has been shown.
Simulational and experimental determination of the exploitation parameters of a screw conveyor
The paper discusses the designing process of screw conveyors, with regard to the determination of the exploitation parameters of such devices with the use of the Discrete Element Method (DEM). The influence of the chosen model input parameters on the results of the simulations was examined. The key parameters which determine the exploitation characteristics of a screw conveyor were identified as follows: the size of a DEM particle, coefficients of internal and external friction. Experimental measurements of the laboratory screw conveyor provided the actual exploitation characteristics of a device used for the transportation of a limestone powder. The comparison of the results of the simulations and experiments gave satisfactory results. For this reason, DEM simulations were identified as an effective tool for determining and optimization of the construction and exploitation parameters of the screw conveyors.
Optimization of a screw conveyor's exploitation parameters
The paper describes the problem of designing screw conveyors in terms of determining their exploitation characteristics. Based on the actual values of mass efficiency and power demand obtained in a laboratory experiment, the theoretical design methods and the numerical discrete element method model results were verified. The obtained results have shown that the currently used theoretical methods underestimate the mass efficiency and power demand compared to experiments when typical values of filling rate coefficient and progress resistance coefficient are used. It was also shown that the results of DEM simulations are in good agreement with the experiments in terms of mass efficiency and power demand. Based on the exploitation characteristics determined in DEM simulations for different constructions of the screw and different rotational speeds, multi-objective optimization of the exploitation parameters of the screw was performed in order to minimize the power demand of a screw conveyor and simultaneously maximize its mass efficiency. The optimization results showed that it is possible to find such construction and the rotational speed that will maximize the mass efficiency of the conveyor and keep the power demand low, reducing the exploitation costs of the device.