Leszek PIASECZNY
Wykorzystanie pomiaru emisji związków toksycznych do oceny stanu technicznego węzła tlok-pierścień-cylinder okrętowego silnika spalinowego
W artykule przedstawiono metodę pomiaru emisji związków toksycznych do oceny stanu technicznego zespołu tłok-pierścień-tuleja cylindrowa. Na przykładzie okrętowego silnika spalinowego o zapłonie samoczynnym przedstawiono model energetyczny powstawania związków toksycznych w wyniku spalania. Przedstawiono również wyniki badań symulacyjnych oraz badań silnikowych wpływu nieszczelności pierścieni na emisję związków toksycznych.
Utilisation of measurements concerning emission of toxic compo-unds for evaluation of technical conditions of pi-ston-piston ring-cylinder assembly in the marinę combustion engine
Measurment method of toxic compounds emission for evaluation of technical cndition of P-R-C assembly (piston-piston ring-cylinder) is presented in the paper. Basing on machine fuel SI engine, energetical model of toxic compounds formation during combustion is described by the authors. Results of simulations and laboratory researches ofpiston ring leak influence on toxic compounds emission arę presented, as well.
Projektowanie zmiany posadowienia maszyn na podkładki odlane z polimeru na przykładzie mechanizmów siłowni okrętowej
Przedstawiono wady posadawiania mechanizmów siłowni okrętowej na fundamentach przez sztywne podkładki stalowe i korzyści posadawiania ich przez odlewane na miejscu podkładki polimerowe. Na przykładzie siłowni okrętu projektu 206 przedstawiono projekt zamiany sztywnych podkładek stalowych na podkładki polimerowe przy posadawianiu mechanizmów na fundamentach.
Designing of power plant rechocking using a pourable polymer on example of ship's power plant
The disadvantages of rigid, steel chocking and the advantages of chocking with on site poured polymer of the marine plant machinery were presented. On example of the 206 ship project power plant the proposal for replacement of the rigid steel on polymer chocks for the machinery foundation were presented.
Modelling the mechanical properties of screw propellers for selection of the technology of their repairs
During repairing screw propellers by welding and plastic deformation it is indispensable to know their material features and strength properties relative to the propeller part subject to repair. The authors have conducted statistical and empirical research aimed at determining those features depending on the propeller's chemical composition and blade thickness.
Wspomnienie o komandorze profesorze Leszku Piasecznym
Kmdr prof. dr hab. inż. Leszek Piaseczny urodził się 01.01.1947 r. w Puławach. W 1968 r. ukończył Wyższą Szkołę Marynarki Wojennej w Gdyni uzyskując tytuł inżyniera mechanika w specjalności „Maszyny i siłownie okrętowe” i stopień wojskowy podporucznika marynarki. W 1976 r. uzyskał stopień naukowy doktora nauk technicznych, nadany uchwałą Rady Instytutu Okrętowego Politechniki Gdańskiej.
W 1995 r. Rada Wydziału Maszyn Roboczych i Pojazdów Politechniki Poznańskiej nadała dr Leszkowi Piasecznemu stopień doktora habilitowanego nauk technicznych.
W 1996 r. dr hab. inż. Leszek Piaseczny został mianowany na stanowisko profesora nadzwyczajnego Akademii Marynarki Wojennej.
Profesor Leszek Piaseczny pełnił w latach 1993 – 2003 funkcję szefa Oddziału Naukowego Akademii Marynarki Wojennej, a następnie był w latach 2003 – 2006 Komendantem-Dziekanem Wydziału Mechaniczno-Elektrycznego AMW. W 2003 r. Prezydent Rzeczpospolitej Polskiej nadał Leszkowi Piasecznemu tytuł naukowy profesora nauk technicznych.
Zainteresowania naukowe Profesora Leszka Piasecznego były związane z eksploatacją i konstrukcją obiektów technicznych ze szczególnym uwzględnieniem techniki okrętowej i silników spalinowych.
Profesor Leszek Piaseczny prowadził badania naukowe w zakresie trwałości i niezawodności okrętowych systemów technicznych oraz optymalizacji systemów obsługi technicznej okrętów, m.in. technologii napraw okrętowych tłokowych silników spalinowych oraz zastosowania kompozytów polimerowych w procesach naprawy okrętowych urządzeń technicznych. Na szczególną uwagę zasługują pionierskie prace Profesora, zarówno teoretyczne, jak i praktyczne, w zakresie silników spalinowych.
Badania Profesora nad emisją zanieczyszczeń okrętowych z silników spalinowych przyniosły praktyczne efekty.
Ogólny dorobek naukowy Profesora obejmuje autorstwo 3 monografii naukowych, 2 patenty, ponad 200 artykułów naukowych.
Profesor Leszek Piaseczny wypromował 4 doktorów, był recenzentem wielu rozpraw doktorskich i przewodów habilitacyjnych oraz wniosków o nadanie tytułu profesora.
Profesor Leszek Piaseczny był członkiem-założycielem Polskiego Towarzystwa Naukowego Silników Spalinowych oraz członkiem Polskiego Naukowo-Technicznego Towarzystwa Eksploatacyjnego. Profesor był członkiem Rady Naukowej kwartalnika Eksploatacja i Niezawodnosc – Maintenance and Reliability.
Był wychowawcą wielu pokoleń inżynierów i magistrów inżynierów, cenionym wykładowcą, autorem nowatorskich wykładów i seminariów dyplomowych.
Swą niekwestionowaną pozycję zawodową Profesor łączył z bogatą osobowością humanisty, erudyty w wielu dziedzinach kultury. Dzięki swej aktywności, wiedzy i poziomowi naukowemu, a także wyjątkowo pozytywnym cechom swej osobowości, Profesor Leszek Piaseczny był postacią powszechnie szanowaną i lubianą.
Zmarł 4 kwietnia 2014 po długiej i ciężkiej chorobie.
Prof. Zdzisław Chłopek