Piotr SZCZĘSNY
Ocena wpływu dodatku „Xeramic” do oleju silnikowego na osiągi silnika o zapłonie samoczynnym
Rynek środków smarnych obfituje w wiele dodatków, które według producentów mają zapobiegać zużyciu współpracujących tarciowo elementów oraz zmniejszać opory ruchu. W odniesieniu do silników spalinowych ma to w konsekwencji prowadzić do poprawy parametrów, takich jak: moc i moment oraz przyczynić się do obniżenia zużycia paliwa. Artykuł prezentuje ocenę wpływu dodatku do oleju smarującego o nazwie "Xeramic" na wybrane parametry pracy silnika spalinowego o zapłonie samoczynnym. Dokonano tego poprzez analizę i porównanie wyników badań stanowiskowych z informacjami zawartymi w ulotkach reklamowych.
The influence of the diesel oil additive „ Xeramic” on the effective work of the diesel engine
A variety of additives exists on the market of lubricants. According to the producers their use is to prevent the wear of the co-working frictional parts and to reduce the movement resistance. As far as the diesel engines are concerned, the use of the additives should consequently cause the improvement of the parameters such as: the power and the moment, and reduce the use of the fuel This article presents the influence of the diesel oil lubricating additive, called "XERAMIC", on the diesel engine selected parameters. It has been achieved by analyzing and comparing the laboratory stand bench test with the information included in the advertising leaflets.