Przemysław FILIPEK
Światłowodowy, interferencyjny czujnik ciśnienia jako źródło informacji o przebiegu procesu spalania w silniku spalinowym o zapłonie iskrowym
W pracy przedstawione zostały cele i sposób pozyskiwania informacji dotyczących procesu roboczego silnika spalinowego o zapłonie iskrowym. Omówiona zestala budowa, zastosowanego do tego celu po raz pierwszy, światłowodowego czujnika interferencyjnego typu ..side-hole", jak również sposób przetwarzania danych pomiarowych. Całość wieńczą wnioski.
Fiber optic, interferometric pressure sensor as source of information about an combustion process of internal combustion engine with spark ignition
This paper describes aim and way to obtain information about working process of internal combustion engine with spark ignition. Paper present construction's of fiber optic pressure sensor side-hole and method of measured data processing.
Szacowanie składu mieszanki w procesie sterowania wtryskiem benzyny w silniku ZI z wykorzystaniem sygnału jonizacji w komorze spalania
W artykule zawarto porównanie sygnałów z sondy lambda oraz czujnika jonizacji do szacowania składu mieszanki w procesie sterowania wtryskiem benzyny w silniku o zapłonie iskrowym. Opisano sposób pomiaru i charakterystykę sygnału jonizacji w przeprowadzonych badaniach doświadczalnych. Przedstawiono stworzony model matematyczny silnika spalinowego, którego użyto do przeprowadzenia badań symulacyjnych, testujących użyteczność sygnału jonizacji do szacowania składu mieszanki paliwowopowietrznej. Wykazano przewagę regulatora wykorzystującego pomiar jonizacji w komorze spalania w porównaniu z regulatorem korzystającym z sygnału klasycznej sondy lambda.
Estimating air-fuel mixture composition in the fuel injection control process in an SI engine using ionization signal in the combustion chamber
The paper offers a comparison between signals produced by a lambda sensor and ionization sensor to estimate air-fuel mixture composition in the fuel injection control process in an SI engine. The method of measurement is described and characteristics of the ionization signal in the conducted experimental tests are given. The paper also presents a numerical model of the internal combustion engine that was designed and then used in the simulations to examine the usefulness of ionization signal for estimating air fuel mixture composition. The conducted tests demonstrated the advantage of the controller using the ionization measurement in the combustion chamber over the controller using signals produced by a classic lambda sensor.