Modelling preventive maintenance for a vehicle fleet
Modelowanie profilaktycznego obsługiwania parku samochodów
The paper presents a method of means of transport maintenance with a required reliability. Such results are achieved by using statistical diagnosing as a base of preventive replacement of objects in a fleet. The acceptable level of a failure risk while executing transportation tasks has been taken as a criterion. An algorithm for selecting elements for preventive replacement has been developed. It was shown that a level of a fleet reliability can be controlled not only by changing an order of a quantile function but also by adding a number of redundant objects to the fleet. A computer simulation model was used to explicate derived dependencies between a redundancy and a quantile order.
W referacie przedstawiono metodę utrzymania wymaganej niezawodności parku pojazdów. Założony efekt uzyskano poprzez użycie diagnozowania statystycznego do wskazywania zakresu wymian profilaktycznych. Kryterium wyboru był akceptowalny poziom prawdopodobieństwa uszkodzenia pojazdów podczas realizowania zadań transportowych. Opracowano algorytm wyboru wymienianych składników floty pojazdów. Wykazano, że na poziom niezawodności parku pojazdów można oddziaływać nie tylko poprzez zmianę rzędu kwantyla, ale także poprzez dodawanie odpowiedniej liczby nadmiarowych pojazdów. Dla potwierdzenia wyprowadzonych zależności zastosowano model symulacyjny wymian profilaktycznych.
67-71