Paweł DROŻDZIEL
Metoda oceny eksploatacyjnej trwałości tłokowego silnika samochodowego z uwzględnieniem przebiegu rozruchu
W artykule zaprezentowano metodę oceny eksploatacyjnej trwałości tłokowego silnika samochodowego z uwzględnieniem przebiegu rozruchu. Metoda ta została opracowana na podstawie przeprowadzonych badań stanowiskowych i eksploatacyjnych silnika.
A Method of Evaluation Automotive Engine Durability with Start-Up Consideration
The paper presents a method of prediction engine durability in conditions of operation, including engine start-up. This method was verified on the ground of test stand and road operation of the 359M engine mounted on the Star 1142 truck.
Charakterystyczne zakresy prędkości obrotowych wału korbowego podczas pracy silnika spalinowego w warunkach eksploatacji samochodu
Badania empiryczne silników spalinowych w warunkach rzeczywistej eksploatacji pojazdów umożliwiają uzyskanie wielu informacji o ich pracy. Analiza posiadanych wyników pozwala na określenie skali obciążeń mechanicznych i cieplnych silnika w warunkach eksploatacji samochodu. Jest to szczególnie istotne przy ocenie trwałości i niezawodności silnika. Niniejszy artykuł prezentuje przeprowadzone badania samochodów LUBLIN oraz STAR. Przedstawiono w nim także analizę porównawczą uzyskanych wyników prędkości obrotowych wału korbowego trzech różnych silników: C22NED, 359M oraz 4CT90.
Characteristic rotational speed ranges of a crankshaft during combustion engine operation at car maintenance
The combustion engines' studies run at actual vehicle maintenance provide significant information on some parameters of their operation. The analysis of results makes it possible to determine the scale of mechanical and thermal load at car maintenance. The results of maintenance studies are regarded as very helpful in designing new and improving existing engine structures as well as systems presently used to control admission, combustion and exhaust processes. The paper presents the studies carried out on two truck types: LUBLIN and STAR. Rotational speeds of the crankshaft for three different engine types: C22NED, 359M and 4CT90 were also compared.
Wpływ wybranych warunków eksploatacji samochodowego silnika spalinowego na parametry jego rozruchu
Jednym z najważniejszych stanów funkcjonowania samochodowego silnika spalinowego Jest rozruch, podczas którego jest on doprowadzany do samodzielnego działania na biegu jałowym. Ze względu na niekorzystne procesy Fizyczne jakie zachodzą podczas każdego rozruchu obserwuje się w jego trakcie występowanie zwiększonej emisji składników toksycznych spalin oraz znaczną intensywność zużywania się poszczególnych zespołów tribologicznych silnika. Skala tych negatywnych procesów zależy od warunków eksploatacji samochodowego silnika spalinowego. Warunki te dodatkowo wpływają także na parametry samego rozruchu. Wydaje się więc konieczne określanie związków pomiędzy parametrami rozruchu a warunkami eksploatacyjnymi silnika spalinowego. W celu identyfikacji wpływu czynników wewnętrznych i zewnętrznych oddziaływujących na silnik spalinowy przeprowadza się trakcyjne badania eksploatacyjne pojazdów w środowisku icli pracy. Niniejszy artykuł prezentuje opis takich badań oraz statystyczną analizę ich wyników.
Impact of selected operation conditions of a car combustion engine on its start-up parameters
Engine start-up seems to be one of its most important functional states. At the start-up the engine develops mechanic energy (internally) to overcome resistance to motion and then it is made to operate independently at idle running. Due to unfavourable physical processes that take place during each engine start-up there is an increased emission of toxic compounds of exhaust gas and the wear of selected tribological engine units is intensified. The extent of such negative processes depends on service conditions of a combustion engine. which also affect the engine start-up itself. Thus. it seems necessary to estimate the relations between parameters of toxic combustion engine start-up and service conditions. In order to identify the impact of internal and external factors affecting the engine there is a need to carry out traction operational tests of the vehicles in their real operational environment. The paper deals with a description of such tests and presents a statistical analysis of their results.
Nowoczesna metoda pomiaru zużycia paliwa w transporcie samochodowym
Zużycie paliwa przez nowoczesne pojazdy drogowe jest parametrem interesującym wszystkich użytkowników i producentów. Jest to konsekwencją znaczącego udziału kosztów paliwa w ogólnych kosz/ach transportu. Większość pojazdów drogowych posiada tłokowy silnik spalinowy wykorzystujący produkty ropy naftowej jako paliwo. Dlatego konieczna jest dokładna ocena zużycia paliwa przez silnik spalinowy. W artykule zaprezentowano nowoczesną metodę pomiaru zużycia paliwa przez samochodowy silnik spalinowy podczas jego użytkowania. Metoda ta jest oparta na pomiarze objętości rzeczywiście wtryskiwanego paliwa do cylindrów przy wykorzystaniu specjalnego urządzenia elektronicznego oraz na ocenie długości trasy przejazdu pojazdu z wykorzystaniem systemu GPS.
Modern method of fuel consumption measurement in vehicle transport
Fuel consumption of modern means of transport and especially road vehicles is parameter that interests every manufacturer and user. It is the consequence of the significant share of fuel on the whole transport expenses. Majority of road vehicles are powered by piston combustion engines consuming crude oil products as fuel. That is why there is need of accurate fuel consumption measurement in combustion engines. This article presents a modern method of fuel consumption measurement in vehicle combustion engine during its operation. This method is based on volume of fuel really injected into cylinders measurement. Special fuel consumption measurement set ELPRO VI and estimation of vehicle travel distance with GPS system are used.
Wybrane parametry pracy i rozruchu silnika spalinowego jako elementy kryterium oceny systemu transportu samochodowego
Porównywania samochodowych systemów transportu towarowego można dokonywać w oparciu o różnorodne kryteria i stosować w tym celu różne miary efektywności. W przypadku dysponowania podobnymi pojazdami oraz przy istnieniu porównywalnych warunków ekonomicznych o przewadze danego systemu transportu decydują czynniki zależne od warunków eksploatacji. W artykule przedstawiono propozycję kryterium oceny systemu transportu samochodowego, którego podstawą są wybrane parametry pracy silnika spalinowego i jego rozruchu. Kryterium to opracowano na podstawie analizy statystycznej wyników długotrwałych badań eksploatacyjnych pojazdów dostawczych.
The chosen parameters of the ic engine work and start-up as the elements of the vehicle transport system evaluation criterion
The comparison of vehicle transport systems could be done basing on variable criteria and using different measures of effectiveness. The factors dependent on the maintenance conditions are crucial for the chosen transport system when the transport companies have similar vehicles at their disposal and comparable economic situation. This article describes a transport system evaluation criterion. It is based on the statistic analysis of the random variables, which describes the vehicle operation, its engine work and the start-up. These variables are gathered during the trucks long lasting maintenance investigation.