Štefan LIŠČAK
Problemy zagrożenia środowiska naturalnego związane z przyspieszonym rozwojem transportu drogowego w krajach Europy Środkowo-wschodniej.
Problemy zagrożenia środowiska naturalnego związane z przyspieszonym rozwojem transportu drogowego w krajach Europy Środkowo-wschodniej.
Model wpływu warunków eksploatacji pojazdu na jego niezawodność
Przedmiotem opracowania jest określenie warunków pracy złożonych obiektów technicznych - pojazdów drogowych. Umożliwi to zdefiniowanie stanu technicznego pojazdu.
The problems ofnatural enviroment pollu-tion hazard resulting from the hasty development of the road transport in the East - European countries.
In the paper a new solution in Holden sparck ignition engine (SI) gas feed (LPG) for Lublin II car was described. A construction and technical characteristics ofgas feed system together with its exploitation advantages were presented.
The influence of operating condition to reliability of vehicle
This contribution is directing on solving problems of estimate and of valuation operating conditions of composite mechanical constructions of road vehicles, following those is possible to define execution states of vehicle.
Zapewnienie niezawodności działania środka transportu
W artykule przedstawiono zagadnienie niezawodności produktu -obiektu technicznego. Niezawodność ta maleje prawie bezwarunkowo i nie ulega zazwyczaj zwiększeniu, o ile nie zostanie podjęta jakaś ingerencja w którąś z faz eksploatacji produktu czy obiektu. Zapewnienie prawidłowego poziomu działania, eksploatacji, konserwacji, napraw itp. może hamować tempo obniżania się niezawodności, wymaga jednak poniesienia dodatkowych kosztów.
Provision of Operation Reliability of a Meansof Transport
The fact that reliability of a product - technical object - almost unconditionally decreases, and without interference with the stage of the project it will usually not increase; is reflected in this contribution. The level of operation, use, maintenance, service, etc may influence the rate of the reliability fall. All these phenomena are also connected with the economic costs.
Nowoczesna metoda pomiaru zużycia paliwa w transporcie samochodowym
Zużycie paliwa przez nowoczesne pojazdy drogowe jest parametrem interesującym wszystkich użytkowników i producentów. Jest to konsekwencją znaczącego udziału kosztów paliwa w ogólnych kosz/ach transportu. Większość pojazdów drogowych posiada tłokowy silnik spalinowy wykorzystujący produkty ropy naftowej jako paliwo. Dlatego konieczna jest dokładna ocena zużycia paliwa przez silnik spalinowy. W artykule zaprezentowano nowoczesną metodę pomiaru zużycia paliwa przez samochodowy silnik spalinowy podczas jego użytkowania. Metoda ta jest oparta na pomiarze objętości rzeczywiście wtryskiwanego paliwa do cylindrów przy wykorzystaniu specjalnego urządzenia elektronicznego oraz na ocenie długości trasy przejazdu pojazdu z wykorzystaniem systemu GPS.
Modern method of fuel consumption measurement in vehicle transport
Fuel consumption of modern means of transport and especially road vehicles is parameter that interests every manufacturer and user. It is the consequence of the significant share of fuel on the whole transport expenses. Majority of road vehicles are powered by piston combustion engines consuming crude oil products as fuel. That is why there is need of accurate fuel consumption measurement in combustion engines. This article presents a modern method of fuel consumption measurement in vehicle combustion engine during its operation. This method is based on volume of fuel really injected into cylinders measurement. Special fuel consumption measurement set ELPRO VI and estimation of vehicle travel distance with GPS system are used.
Quo vadis Electronic Fee Collection
Electronics Fee Collection (EFC) is among priority elements of transport telematics. According to categorization of basic services of ITS (Intelligent Transport Systems) defined by European project KAREN, EFC is the part of financial services and transport control groups, emergency, and demand which is one of the main services in wide portfolio of IDS users needs. Fee collection is a typical transport service highly dependent on identification of vehicle type and position. In our contribution we would like to concentrate on transport performance payments.