Wiesław PIEKARSKI
Analiza doboru mieszanek paliwowych biopaliwa i oleju napędowego w aspekcie emisji spalin
W artykule przedstawiono wyniki badań toksyczności spalin silnika S-4002 zasilanego mieszakami oleju napędowego i estru metylowego oleju rzepakowego. Celem pracy byfo określenie składu mieszanek pod względem toksyczności spalin.
An analysis of the selection of biofuel and engine oil mixtures in view of exhaust fumes emission
The paper presents results of research on the toxicity of fumes from an S-4002 engine driven by mixtures of engine oil and methyl ester of rape oil. It has aimed at the determination of mixture contents in view of the fumes toxicity.
Analiza możliwości doładowania silnika o ZI zasilanego gazem LPG
W pracy dokonano przeglądu systemów doładowania i układów nasilania gazem I.PC]. Wybrano powiązania optymalne dla silnika PN 1600. Metodą symulacji komputerowych określono parametry doładowania i parametry regulacyjne doładowanego silnika gazowego. Wskazano na problemy techniczne doładowanych silników o zapłonie iskrowym i ich ekologiczne zalety silników gazowych. Uzyskane podczas symulacji numerycznych wskaźniki pracy silnika zasilanego LPG doładowanego mechanicznie, porównano ze wskaźnikami silnika wolnossącego zasilanego benzyną i gazem.
An analysis of the supercharge possibilities of a spark-ignition LPG engine
The paper gives a review of supercharge and LPG feed systems. The optimum solutions for a PN 1600 engine were selected. The computer simulation method was used to define the supercharge and control characteristics of a supercharged gas engine. Technical problems of spark-ignition supercharged engines and ecological advantages of gas engines were discussed. The numerical simulation working coefficients for a mechanically supercharged l.PG engine and a petrol and gas normally aspirated engine were compared.
Rozwój sektora usług: transport - spedycja - logistyka w polsce po wstąpieniu do unii europejskiej
W artykule przedstawiono charakterystykę rynku przewozów towarowych w Polsce po wstąpieniu do Unii Europejskiej. Omówiono strukturę transportu samochodowego i wymagania wobec firm przewozowych. Zamieszczono analizę opłacalności usług w sektorze spedycyjno - transportowym. Przedstawiono rynek usług kurierskich, kierunki jego rozwoju oraz wymagania wobec operatorów logistycznych. Podsumowanie zawiera prognozę i warunki długofalowego rozwoju branży transport - spedycja - logistyka w Polsce.
Centra logistyczne w Polsce po wejściu do Unii Europejskiej
W artykule przedstawiono definicję i funkcje centrów logistycznych oraz warunki ich powstania i rozwoju. Zamieszczono charakterystykę nowoczesnych powierzchni magazynowych w centrach logistycznych. Omówiona została klasyfikacja sektorowa i raport o stanie parków logistycznych oraz podano zestawienie największych centrów logistycznych w Polsce. Przedstawiono wiodące inwestycje realizowane obecnie w kraju. Podsumowanie zawiera prognozę rozwoju centrów logistycznych w Polsce.
Development of services: transportation - shipping - logistics in poland after the european union accession
The article presents the characteristics of freight business in Poland after the European Union accession. The structure of car transportation and the requirements from shipping firms are discussed. An analysis of services profitability in the shipping - transportation business is shown. The courier services market is presented as well as its prospects and the requirements from logistic operators. The conclusion involves prognosis as well as conditions for a long-term development of the transportation - shipping - logistics business in Poland.
Logistic centers in Poland after accession to the European Union
The article presents the definition and functions of logistic centers as well as the conditions of their creation and development. A characteristics of modern storage areas in logistic centers was included. Sector classification and report on the condition of logistic parks were discussed and the survey of the largest logistic centers in Poland was presented. The leading investments currently realized in our country were mentioned. The conclusion involves a prognosis for the prospects of logistic centers development in Poland.
Wybrane problemy zasilania silników Diesla nisko przetworzonym olejem rzepakowym
Przedstawiono własności nisko przetworzonego (tzw. surowego) oleju rzepakowego pod kątem stosowania do napędu silników spalinowych. Opracowano koncepcję układu dwupaliwowego dzięki, któremu możliwa jest prawidłowa praca silnika zasilanego olejem rzepakowym. Zaprezentowano dotychczasowe wyniki badań trakcyjnych i laboratoryjnych. Wskazano na problemy techniczne i prawne stosowania oleju rzepakowego do napędu pojazdów.
The selected problems of feeding Diesel engines with low-processed rape oil
The properties of low-processed (the so called 'raw') rape oil in view of its use for combustion engines feeding were presented. A concept of a bi-fuel system was worked out enabling the correct working of an engine fed with rape oil. The results obtained so far in traction and laboratory tests were presented. The technical and legal issues connected with rape oil use for vehicle driving were pointed out.