Zdzisław Kozak
Problem siarki w oleju napędowym w aspekcie emisji toksycznych składników spalin
W referacie opisano niekorzystny wpływ siarki zawartej w oleju napędowym na poziom emisji cząstek stałych z silników o zapłonie samoczynnym. Przedstawiono jej negatywne oddziaływanie na sprawnoć katalitycznych układów oczyszczania spalin. Zaprezentowano obecne i przyszłe wymagania odnonie zawartoci siarki w olejach napędowych. Sformułowano tezę o koniecznoci dalszej eliminacji siarki z olejów napędowych, zwracając jednoczenie uwagę na pewne niekorzystne aspekty tego faktu.
The impact of diesel fuel sulphur content on emissions from diesel engines
The paper describes negative influence of sulphur contained in diesel fuel on emissions of particulate matter from Diesel engines. Disadvantageous impact of sulphur on diesel catalytic exhaust emission control systems is also presented. In the further part of the paper, current and forecast requirements with regard to sulphur content in diesel oil are shown. At the end of the article the opinion was presented that a sulphur quantity in diesel fuels would be more and more decreased, in spite of certain unfavorable aspects of this fact.
Emisja polichloropochodnych dioksyn i furanów (PCDD/F) w spalinach silnikowych
W referacie podano chemiczną i toksykologiczną charakterystykę polichloropochodnych dioksyn i furanów (PCDD/F) oraz przyczyny obecności tego rodzaju związków w spalinach silników Zł i ZS. Omówiono dotychczasowy stan wiedzy o wielkości emisji PCDD/F z tych źródeł oraz przypuszczalny mechanizm tworzenia się tych związków w procesie roboczym silnika spalinowego. Według przedstawionego własnego poglądu w mechanizmie tym przypisano główną rolę syntezie PCDD/F "denovo", w której kluczową rolę odgrywa arin nazywany benzinem. Sformułowano tezę o konieczności eliminacji z paliw nie tylko Pb(C2H5) ale przede wszystkim wszelkich związków chlorowców i to zarówno z benzyn, jak też z olejów napędowych i olejów silnikowych.
Emission of polychlorinated dioxins and furans (PCDD/F) with exhaust gases
In this paper it was presented chemical and toxicological characteristics for polychlorinated dioxins and furans as well described the reasons of presence of these compounds in exhaust gas of spark-ignition and compression-ignition engines. It was treated of a knowledge state existing hitherto of the PCDD/F emission quantity from such sources and of a compound formation mechanism supposed during the internal combustion engine working cycle. In accordance with the author's own opinion represented the part of great weight in this mechanism was attributed to the PCDD/F synthesis "de novo", in which arine called benzine would be the most important component. A proposition was submitted, that not only Pb(C2H5) but also first and foremost all halogen compounds would have to be eliminated from gasoline as well as from diesel and motor oils.